Opór przeciwko wprowadzeniu w życie nowego narzędzia

Zdarza się częstokroć, że opór przeciwko wprowadzeniu w życie nowego narzędzia przejawia się nawet wówczas, gdy zastosowanie go nie pociąga żadnej widocznej zmiany w organizacji grupy produkcyjnej, a nawet w organizacji czasu pracy poszczególnego robotnika. Mówimy zwykle wówczas o rutynie, o skostnieniu. Pomawiamy pracowników o nie uzasadniony niczym tępy konserwatyzm, o odrzucanie ulepszenia tylko dlatego, że jest nowością i jako nowość budzi podejrzenia. Bojownicy postępu technicznego nie zdają sobie sprawy z faktu, że długoletnie wykonywanie pewnych ruchów przy pracy wytwarza automatyzmy i że im większy jest ten automatyzm, tym większego wysiłku nerwowego i psychicznego potrzeba, aby zacząć wykonywać inne ruchy, chociażby były one w sobie prostsze i łatwiejsze – bardziej racjonalne. Robotnik musi jednocześnie oduczać się i uczyć na nowo, tak że wysiłek, podjęty przez niego, jest naprawdę znacznie większy niż przy stosowaniu dawnego narzędzia. Zachodzi z nim to samo, co w XIX w. zachodziło z ludźmi przyzwyczajonymi do pisania piórem gęsim, gdy proponowano im stalówki. Nie umieli nimi pisać równie szybko i równo. Obsadka wydawała im się zawsze za ciężka, a pióro stalowe wymagało innego sposobu przyciskania. Stare pokolenie pozostało też wierne piórom gęsim, a o zwycięstwie stalówek zadecydowały dzieci szkolne, klóre od razu uczyły się nimi pisać. Nie inaczej jest z kopieniaczami w niektórych krajach podzwrotnikowych, gdy im się proponuje udoskonalone motyki na długich trzonkach: odrzucają je po krótkiej próbie i pracują dalej przez cały dzień zgięci wpół, w pozycji niesłychanie męczącej, z którą się jednak „zżyli“. Tak zwana rutyna, tępy konserwatyzm itp. są bardzo często uzasadnione funkcjonowaniem organizmu psychofizycznego, urobionego w pewnym określonym kierunku.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>