Kult Apollina i Artemidy

Na związek kóz i kozłów z wilkami natrafiamy natomiast w niektórych przynajmniej postaciach kultu Apollina i Artemidy oraz kultu Dionizosa, przy czym zajmujące nas zwierzęta występują w nie znanym nam dotychczas charakterze. Przede wszystkim wilk. Jest on zwierzęciem towarzyszącym Apollinowi, tak dalece, że bóg nosi w wielu miejscach przydomek „Wilczy“ – /.w.Eioę. Wilki były przewodnikami Leto, gdy ciężarna Apollinem szła od Hiperbore- jów do Delos, by tam połóg swój odbyć. Sama Leto przybrała na się postać wilczycy w tej długiej i uciążliwej podróży, tak że Apollo nazwany jest w Iliadzie ?.uxr)YEVi]ę – „Zrodzony z wilczycy“. Apollo powierza wilkom syna swego Miletosa, by go karmiły. Apollo sam przybiera niekiedy postać wilka, na przykład gdy -zabija Telchinów t3o] lub gdy staje się kochankiem Kyre-ny. Nie idzie zatem, by Apollo był niegdyś po prostu wilkiem, który następnie uległ antro- pomorfizacji.

W każdym jednak razie wilk jest jego przedstawicielem: gdy Danaos spiera się -z Gelanorem o władzę i gdy spór rozstrzygnąć ma walka między wilkiem i bykiem – Apollo poleca Danaosowi, by jego wziął za boga zwierzchniego mającego być założonym miasta Argos, o ile zwycięży wilk. W przeciwnym razie bogiem zwierzchnim zostanie Posejdon. Zdaje się wreszcie, że w Argos zwierzęciem zabijanym w ofierze Apollinowi bywał w zasadzie wilk. Mniej często występuje wilk w towarzystwie Artemidy. Ale i ona nosi w Trojzenie przydomek „Wilcza“ i na monetach wyobrażana jest w towarzystwie wilczej głowy.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>